myFC

myFC är världens ledande tillverkare av bränslecellsdrivna laddare för främst smarta mobiler, actionkameror och surfplattor. De har en väl patenterad teknik, både för bräns-lecellen och för bränslekort. Idag har de ett sjuttiotal ansökta och godkända patent. Deras vision är att tro på

att det går att göra saker på ett bättre sätt: deras teknik är grön, restprodukterna från deras bränslecell blir bara värme,elektroner och vatten. Under 2015 lanserade sin senaste och viktigaste produkt JAQ. myFC AB bildades 2005 och är från början en spinn-off från bränslecellsforskningen på KTH, Kungliga Tekniska Hög-skolan. De har tolv anställda och har huvudkontor i Stockholm. Sedan maj 2014 är de noterade på Nasdaq First North.

De har en banbrytande teknik, 33 patent som skyddar mot konkurrens.

 

 

Gick tungt in i myFC aktien 2016-11-30 på genomsnittskurs 7,1 kr / aktien.

 

Min korta riktkurs är 22 kr men om ordern går igenom på 430 miljoner så är min långa riktkurs över 40 kr

 

(20 tal företag till håller på att utvärdera deras produkt vilket ger stöd till min långa riktkurs)

 

myFC verkar inom ett enormt snabbväxande område med kraftigt växande marknad för portabla batteriladdare.

 

 

MyFC teknik

 

MyFC har utvecklat en bränslecell, dvs en produkt som genererar energi ur en kemisk process i reaktion med vätgas.

 

MyFC:

 

De har uppfunnit (och patentskyddat) en teknik att utvinna vätgas ur vanligt vatten.

De har lyckats göra detta i ett (också patentskyddat) öppet system. Andra bränsleceller bygger på slutna system som arbetar under tryck och genererar värme. Lösningen MyFC tagit fram skapar varken tryck eller värme.

De har lyckats förpacka och förminska bränslecellen så att den idag bara är 0,9 mm tjock – idealisk för t ex mobiltelefoner.

På bara några år har MyFC utvecklat och förfinat sin teknik. Från den ganska klumpiga Powertrekk där man får fylla på vatten och tillsätta saltpuckar själv till eleganta Jaq där man bara stoppar i en saltbricka för att få el. Idag har de presenterat nästa steg i utvecklingen – en 0,9 mm tjock bränslecell som går att bygga in direkt i en mobiltelefon.

 

Från campingversionen av en laddare som LADDAR batterier till en smidig inbyggd bränslecell som ERSÄTTER nuvarande batterier helt.

 

 

Deras produkt JAQ adresserar det mankallar The Power Gap, det vill säga skillnaden mellan behovet av energi och tillgången på energi. Mobiler och surfplattor blir allt mer kraftfulla och kräver därmed mer och mer energi, medan batteriernas kapacitet knappt har utvecklats alls det senaste decenniet. Detta innebär att användaren får kortare driftstider på sin terminal än önskvärt. JAQ producerar energi utan att behöva laddning från en extern källa. Bränslet i deras produkt består av grön energi, vätgas, som till skillnad mot alla

andra energislag inte producerar koldioxid vid förbränning. Tekniken, som är patenterad, innebär att energin bildas av vatten och speciella saltpulver. Deras teknik har en mycket hög

teknikfaktor. Effekttäthet i bränslecellen är mycket hög i relation till allt annat vi har sett hos deras konkurrenter så här långt. Att ha en hög effekttäthet betyder också att de har andra typer av bränsle-cellstillverkare för samma effektnivå.

 

Framtiden

 

I takt med nya funktioner i våra smartphones och tablets förenklar vår vardag förargas vi över den allt mer påtagliga bristen på batterikapacitet. Här är det kris då en aktiv mobilanvändare kan tvingas ladda telefonen flera gånger per dag. Någon avsevärd höjning av batterikapaciteten för dagens litiumjonbatterier är inte heller att vänta då kapacitetsökningen legat på 2-3 procent per år.

 

Behoven har dock skapat en betydande och kraftigt växande marknad för portabla batteriladdare.

Med blicken riktad mot den gigantiska tillbehörsmarknaden och specifikt segmentet batteriladdare som bedöms växa och nå ett värde av 16 miljarder usd år 2020 vädras också framgång. Det uppenbara behovet och den förväntade marknadstillväxten har dock, helt enligt naturlagen, resulterat i att marknaden översvämmats av aktörer och olika varianter av laddare.

 

 

 

2016-12-01

 

MyFC har tecknat ett tvåårigt försäljnings- och distributionsavtal för bränslecellsladdaren JAQ med ett dotterbolag till Telling Communication, "Kinas ledande mobildistributör".

 

Det framgår av ett pressmeddelande.

 

"Om hela leveransplanen, som löper från början av 2017 till slutet av 2018, genomförs är affären värd cirka 430 miljoner kronor", skriver bolaget.

 

Avtalet uppges innefatta tre steg:

 

* Först ut var en mindre order om 1.000 enheter på bränslecellsladdaren JAQ som tidigare meddelats, med leverans "så snart som möjligt". Syftet med den första ordern är att introducera JAQ i de större städerna Peking, Shanghai och Guangzhou.

 

* Steg två omfattar en volymförsäljning om 400.000 JAQ-enheter för att komplettera och introducera i ytterligare städer i Kina.

 

* Den tredje delen i avtalet ska ses om en avsiktsförklaring mellan parterna och omfattar fortsatt leverans om ytterligare 900.000 enheter under 2018.

 

 

(2017-03-01) Myfc visarupp sin nya bränslecell – som är under en millimeter tjock.

 

Dagens smarta mobiltelefoner kräver mycket energi för att drivas – särskilt de högupplösta skärmarna. Ett problem i branschen är att batteritekniken inte utvecklas i samma snabba takt som övriga komponenter. Ju mer avancerade mobilerna blir, desto mer lidande blir batteritiden.

 

Svenska bolaget Myfc vill lösa det problemet med en portabel laddare som bygger på grön teknik. Produkten heter Jaq och ser ut som ett vanligt reservbatteri av större modell. Jaq fungerar på så sätt att du stoppar in ett bränslecellskort – som innehåller salt, vatten och lite reaktionskomponenter – vilket i sin tur genererar vätgas, som går genom cellen och alstrar energi. Den energin kan sedan överföras till din mobiltelefon via en usb-kabel.

 

 

– En fördel gentemot andra reservbatterier är att den här tekniken till exempel är godkänd att ha med under flygningar. Efter olyckorna med bränder har många flygbolag blivit mer restriktiva mot litiumjonbatterier, säger Magnus Lundberg, säljchef på Myfc.

 

Bolaget är på Mobile World Congress för att visa upp en ny teknik – en bränslecell med en tjocklek på under en millimeter. För att demonstrera potentialen har Myfc tagit fram prototyper där man har integrerat den nya bränslecellen på smarta telefoners chassi – det ser ut lite som en tunn svart platta som sitter på baksidan av mobilen. För att kunna alstra energi behöver användaren sedan koppla på en slags kassett som innehåller själva bränslet.

 

 

Bolaget poängterar att detta är en tidig variant, och att prototypen har byggts på eget bevåg – man har alltså inte i samarbete med någon mobiltillverkare. Målet är att ge en tydlig bild av vilken potential den nya tekniken har.

 

När kommer vi se en färdig produkt av detta?

 

– Vi har en plan för det, men jag kan inte ge några detaljer i nuläget, säger Magnus Lundberg.

 

Hur har intresset varit här på MWC?

 

Jag skulle säga att det är stort intresse för energi – särskilt portabla lösningar är väldigt hett. Vi har fått många propåer, så det är bra tryck på mässan i år.

 

Viktigaste målen för 2017?

 

– Vi vill få ut så mycket produkter på marknaden som möjligt för att göra folk medvetna om att den här tekniken existerar.

 

Läs fler artiklar från Mobile World Congress här!

 

Hur ska ni lyckas med det? Samarbeten med operatörer?

 

– Jag tror att det finns många vägar, men den vägen som vi jobbar mest är med operatörer. Där finns det en naturlig koppling – de känner sina kunder väldigt väl, och dessa kunder konsumerar mycket energi med sina smarta mobiler. Men det finns naturligt vis andra vägar in på marknaden också.

 

Hur ser ni på försäljning via kedjor som evis Seveneleven?

 

– Den typen av kanaler skulle säkert kunna fungera som återförsäljare av det som våra kunder fyller på – det vill säga bränsle. Men någonstans måste vi nå användarna först, så att de hittar den här sortens teknik. Det säljs väldigt mycket portabel energi i dag, och det här är ett bättra och smartare alternativ till lösningarna som finns.

 

Ni har ett samarbete med Tre i dag. Hur intresserade är andra operatörer av tekniken?

 

– Jag skulle säga att det är ett stort intresse. Det bygger på att näsan alla operatörer drivs att differentiera sig, vilket är svårt. De tillhandahåller nät och datatrafik – sedan bygger de på tjänster. Om vi kan hjälpa dem med portabel energi kan deras användare vara uppkopplade längre och använda mer datatrafik. Det är win-win för alla, avslutar Magnus Lundberg.

 

 

 

Länkar:

 

 

http://news.cision.com/myfc/r/myfc-shows-the-world-s-thinnest-fuel-cell-lamina--thin-film-at-mobile-world-congress-in-barcelona,c2196407

 

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/11/29/myfc-myfc-fortsatter-att-integrera-sin-branslecell-i-marknadsledande-smartphones-powerbanks-och-mobilskal.html

Skriv gärna i myFC forumet nedan:

 

Om ni har frågor om företaget, nyheter eller annan information.

(Det går även att skriva som Guest, klicka bara i rutan "Id rather post as a guest")

Svenska myFC medverkar på mobilvärldens största mässa, Mobile World Congress i Barcelona den 27 februari – 2 mars.

 

Stjärnan i myFC:s uppställning i år heter LAMINA™ Thin Film, världens tunnaste bränslecell. Den drivs på myFC:s patenterade JAQ-bränsle baserat på salt och vatten.

 

Utöver LAMINA™ Thin Film och dess möjliga tillämpningar, kommer myFC också att visa upp JAQ-teknologin med tillhörande bränsle. MyFC skrev nyligen ett avtal med den kinesiska mobildistributören Telling för bränslecellsladdaren JAQ.

 

– LAMINA™ är ett resultat av vår satsning på integrerade bränsleceller. JAQ-teknologin har gjort det möjligt att bygga den här rekordtunna cellen med avsevärt högre prestanda på mindre volym, säger Björn Westerholm, vd för myFC.

 

LAMINA™ Thin Film är så tunn att den kan flush-monteras, alltså byggas in helt och hållet i exempelvis en smartphones chassi. Under mässan kommer myFC att visa upp flera integrerade mobiltelefoner och skal, och demonstrera framtida tillämpningar. MyFC:s affärsmodell för integrerade bränsleceller kommer företrädesvis att baseras på licensiering.

 

MyFC kommer att finnas i den svenska paviljongen i Hall 7. Företaget deltar också på presseventet Showstoppers, som går av stapeln söndagen den 26 februari, alltså dagen före mässans början. Pressträffen, som hålls vid University Barcelona (Gran Via de les Corts Catalanes) har som syfte att sammanföra företag med journalister som vill upptäcka nya innovationer inom konsumentelektronik.

 

VD har ordet

 

Det är en underdrift att säga att 2016 blev ett händelserikt och intensivt år för oss på myFC. Men så

kliver vi också in i 2017 med höga förväntningar.

Vår marknad fortsätter att förändras i snabb takt. Var femte amerikan tittar nu på mobilen det första de

gör när de vaknar1

. Mobilsurfandet globalt ökade från 5,3 exabyte i månaden till 8,5 exabyte2under 2016.

Smartphonemarknaden var också med om en del mer disruptiva händelser: mobilbatterier brann,

Samsung återkallade Galaxy Note 7, powerbankförsäljningen ökade markant och världens första riktigt

intressanta AR-applikation – Pokémon Go – lanserades3

.

Jag har predikat om power gap länge, det vill säga det allt större avståndet mellan vad användarna vill att

deras smartphones och tablets ska orka med och batteriernas oförmåga att faktiskt kunna erbjuda det.

Behovet av fler laddningsalternativ har bara ökat. Det här är vad vi på myFC gjorde under 2016 för att

överbrygga det gapet:

Vi visade potentialen med bränsleceller i smartphones och integrerade våra bränsleceller i andra

varumärkens produkter, som smartphones, smarta skal och batteriladdare. Genombrottet var när vi var

först i världen med att visa hur en bränslecell kan integreras i iPhone 7 och flera andra produkter, och

potentialen när bränslecellen samexisterar med och kompletterar batteriet så att användaren aldrig

behöver oroa sig för ett tomt batteri.

Vi stärkte vår redan världsledande teknologi. Vi har utvecklat världens tunnaste bränslecell, LAMINA™

Thin Film. Den har avsevärt högre energitäthet än tidigare och är så tunn att vi kan göra en så kallad

flush-montering, det vill säga bygga in den helt och hållet i chassit på till exempel smartphones eller

laddaren.

Vi tecknade genombrottsavtal på världens största smartphonemarknad

Vi stärkte vår globala närvaro genom att etablera vårt första kontor utanför Sverige, myFC Kina. Sju

månader senare fick vi vår första beställning i Kina, från dess största mobildistributör Telling. Ett

genombrott för oss och för hela bränslecellsbranschen.

Vi stärkte vår IP-portfölj med 6 nya patentansökningar och flera patentfamiljer. Det tål att upprepas: Vi

har en unik bränslecell, men det som kanske framför allt är unikt är att vi har ett tillhörande högeffektivt,

vätgasgenererande bränsle som vi äger alla patent till.

Vi säkerställde vår lokala produktion av bränslekort genom installationen av ABB:s Yumi-robot, som nu

står hos oss på Saltmätargatan och tillverkar våra bränslekort.

Vi stärkte vår styrelse med Jörgen Lantto, som dessutom investerade 5 miljoner kronor i myFC i en

riktad emission. Jörgens positiva syn på potentialen i vår teknik och i vår marknad har gett ett stort

energitillskott i organisationen.

 

Tekniskt genombrott:

 

myFC först i världen med fullödig integration av bränslecell ismartphones

Tack vare myFC:s ökade fokus på integration av bränsleceller blev MyFC först i världen med att förevisa

en fullt integrerad iPhone 7, Samsung Galaxy S7, Xiaomi Mi5, LG G5, HTC 10 och Huawei Nexus 6P som

drivs av myFC:s patenterade bränsle. Genom att visa en fungerande integration där både bränslecell och

litiumjonbatteri får plats, undanröjer myFC litiumjonbatteriernas begränsningar vad gäller prestanda och

energitäthet, och ger användarna en efterfrågad möjlighet att ladda smartphonen utan tillgång till

eluttaget. Dessutom sänks tröskeln för mobiltillverkare och producenter av powerbanks att arbeta med

en grön bränslecellsteknologi.

 

 

Nyckelpatent beviljat i Korea

 

Patentet inkluderar dels den unika konstruktion som är nyckeln till myFC:s tunna och högeffektiva PEMbränslecell,

men framförallt den sensorcell som har avgörande betydelse för cellens

livslängdsförbättring. Den beviljade patentansökan i Korea stärker det skydd som myFC utvecklat och

utökar den befintliga patentportföljen om över 70 godkända och pågående patentansökningar inom 13

patentfamiljer.

 

 

JAQ-systemet består av bränslecellsladdaren JAQ med tillhörande laddningskort, som skapar elektricitet för smartphones, surfplattor och andra USB-kompatibla produkter med hjälp av bland annat vatten och salt. Att hela JAQ-systemet inklusive laddningskortet nu har passerat IEC-testerna, innebär att produkten är CE godkänd.

 

”Att hela JAQ-systemet nu är IEC-certifierat är en viktig milstolpe och ett avgörande delmål för oss. Certifieringsarbetet fortsätter nu för varje nytt laddningskort vi kommer att kommersialisera, enligt gällande riktlinjer. Detta gäller även för nya laddare samt framtida integrerade bränsleceller”, säger Björn Westerholm, VD för myFC.

 

Det första kommersiella kortet beräknas vara certifierat och klart för leverans i närtid efter kompletterande IEC-certifiering. Certifieringen innebär att JAQ-systemet nu är kompatibelt och harmoniserat med tillämpliga regelverk inom och utanför EU:

 

Electro Magnetic Capability Directive (EMC), 2014/30/EU

General Product Safety Directive (GPS), 2001/95/EC

Reduction of Hazardous Substances Directive (RoHS), 2011/65/EU

Waste Electrical and Electronic Equipment Directive (WEEE), 2012/19/EU.

EN 61000-6-1:2007 Electromagnetic compatibility (EMC) – Part 6-1: Generic standards – Immunity for residential, commercial and light-industrial environments

EN 61000-6-3:2007, A1:2011, AC:2012 Electromagnetic compatibility (EMC) – Part 6-3: Generic standards – Emission standard for residential, commercial and light-industrial environments

EN 60950:2006 Safety Information technology equipment

* IEC 62282-6-100 Fuel cell technologies, Micro fuel cell power

 

myFC har fått besked om att det Amerikanska patentverket beviljat ytterligare ett nyckelpatent för företaget.

 

Patentet inkluderar dels den unika konstruktion som är nyckeln till myFCs tunna och högeffektiva PEM-bränslecell, men framförallt den sensorcell som har avgörande betydelse för cellens livslängdsförbättring.

 

Patentet täcker vitala delar av myFCs bränslecellskonstruktion, komponenter och komponentkonstruktionen som medger den tunna, böjbara, flexibla och högeffektiva bränslecellsdesign som ligger till grund för den unika bränslecellsteknik som myFC bland annat använder i sin produkt, JAQ.

 

Det amerikanska sensorcells-patentet beskriver teknikhöjden i bolagets bränslecellsteknik vad gäller livslängd av cellen. Tekniken spelar även en avgörande roll i den ”open end”-strategi som är en nyckelkomponent för integrering av bränsleceller i mobiltelefoner, surfplattor och laptops.

 

”Vi vill kunna matcha och överträffa lithium-ion batteriernas livslängd och samtidigt skippa nackdelarna med batteriets degradering (att batteriet mister sin lagringsförmåga efter ett par hundra cykler).

 

Vår strategi är att integrera hybridlösningar (alltså en kombination av batterier och bränsleceller) i smartphones och surfplattor. För att detta ska fungera måste livslängden i alla energikomponenter vara jämt avvägda samt supportera varandra.", säger Björn Westerholm, VD för myFC.

 

Den beviljade patentansökan i USA kommer ytterligare att stärka det skydd som myFC utvecklat samt utöka den befintliga patentportföljen om över 70 godkända- och pågående patentansökningar, inom nio patentfamiljer.